Minister Jeroen Dijsselbloem laat weten positief te staan tegenover de nieuwe strategische samenwerking tussen Delta Airlines, Air France-KLM en Virgin Atlantic. In een Kamerbrief licht Dijsselbloem de nieuwe strategie toe.
Inhoud nieuwe strategische samenwerking
Enerzijds is het doel om de Trans-Atlantische alliantie en de positie naar het Verre Oosten te versterken en zo de concurrentiepositie te verbeteren. Anderzijds leidt het tot een versterking van de balans van Air France-KLM waardoor beide vliegtuigmaatschappijen ruimte kunnen krijgen om te investeren. De nieuwe strategische samenwerking bestaat uit een aantal onderdelen:
1. Air France-KLM gaat met Delta Air Lines en Virgin Atlantic deel uitmaken van een nieuwe Trans-Atlantische joint venture voor Noord-Amerika en Europa inclusief het Verenigd Koninkrijk. De oude alliantie van Air France-KLM met onder andere Delta Air Lines is de afgelopen jaren zeer succesvol geweest. Delta Air Lines had ook een joint venture met Virgin Atlantic, die een sterke positie heeft in het Verenigd Koninkrijk. Met het samenvoegen van de twee joint ventures wordt de concurrentiepositie van de drie partijen sterker.
2. De samenwerking wordt verder versterkt doordat Air France-KLM 31% van de aandelen in Virgin Atlantic neemt. Air France-KLM betaalt hiervoor GBP 220 miljoen. Virgin Group houdt dan nog 20% van de aandelen en Delta Airlines was reeds voor 49% aandeelhouder in Virgin Atlantic.
3. Om dit te financieren en om de balans verder te versterken vindt een aandelenuitgifte plaats. Delta Airlines neemt een 10%-belang in Air FranceKLM. Ook China Eastern koopt 10% van de aandelen, hetgeen leidt tot een betere positie van Air France-KLM in Azië. De aandelenuitgifte zorgt ervoor dat het eigen vermogen met EUR 751 miljoen wordt versterkt. Met Delta Air Lines en China Eastern is afgesproken dat zij ieder één lid in de one-tier board van Air France-KLM voordragen.
Dijsselbloem: “Ik ben positief over het feit dat Air France-KLM een antwoord heeft geformuleerd’op de belangrijke strategische uitdagingen van dit moment. Door meer samenwerking met deze partners wordt de concurrentiepositie van Air France-KLM versterkt. Voor KLM geldt dat zij bredere toegang krijgt tot de markt in het Verenigd Koninkrijk en dat er meer verbindingen worden toegevoegd aan het KLM netwerk. Dat is ook positief voor de netwerkkwaliteit op Schiphol en dus voor Nederland en geeft de Nederlandse passagier meer keuzemogelijkheden. Daarnaast wordt de financiële positie van de groep versterkt. Het eigen vermogen neemt toe en daarmee wordt de balanspositie van Air France-KLM als geheel versterkt, wat ook positief is voor KLM. ”
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/07/28/kamerbrief-nieuwe-strategische-samenwerking-air-france-klm