Is het al opgehouden met mensen die vinden dat je tegelijkertijd een heilig recht hebt om te demonstreren maar dat je geen heilig recht hebt om in De Telegraaf in te gaan tegen de hardprogressieve lijn?
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Zeer curieus ook dat die groep vindt dat je alles mag vinden en alles mag roepen, maar ook dat zoiets transactioneels en relatiefs als racisme ineens als een onbenaderbare, apart gezet ding beschouwt. Zo werkt dat natuurlijk niet. Maar fuck logic, leve het kuddegevoel.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Postreligieus links (en de beroepsallochtonen) hebben bij gebrek aan een echte duivel racisme maar genomen als de grote Sauron, als het onbegrijpelijk grote en tijdloze kwaad dat overal op de loer ligt. Het ligt helaas allemaal niet zo meta.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Dus als je dan als bona fide linkse lutser het Grote Kwaad wilt zien in een paar beroepstokkies met bierblikken en die gelijk stelt aan de inherente slechtheid van alle gewone witte Nederlanders die toevallig opgegroeid zijn met vrolijke gedachten bij Zwarte Piet, tja.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Over de meehuilers van DENK: die definiëren racisme ook als wit oerkwaad, terwijl racisme in de Marokkaanse en Turkse wereld nog welig tiert en een nog veel zwaardere basis in de slavernij heeft, omdat Islamitische staten altijd slavenstaten waren, itt koloniale metropolen.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Dat soort dingen tonen alleen maar aan dat racisme een uiterst relatief dingetje is en heel erg instrumenteel wordt ingezet – helemaal geen onvermijdelijk oerdingetje waarin geen andere houding bij past dan een totale, principiële afwijzing. Het is gewoon niet zo simpel.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Kortom, Zwarte Piet zou dus ontdaan moeten worden van zijn racistische elementen op transactioneel niveau, omdat het onbeleefd is naar de zwarte buurman toe. Niet omdat er een of ander sluimerend, tijdloos en Sauronachtig metaracisme kennelijk aanwezig is in de schepping.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018
Racisme en uitsluiting zijn altijd situationeel en relatief. Praten in metatermen als “DE GOEDE KANT VAN DE GESCHIEDENIS” en “ONVOORWAARDELIJKE AFWIJZING” (hoi Klaver, hoi Sinaspril) is logisch onmogelijk en praktisch niet werkbaar voor gewone mensen.
— Constanteyn (@constanteyn) 19 november 2018