“Ik begin boos te worden”, zegt Zihni Özdil halverwege het interview. Hij heeft net alle nadelen opgenoemd van het huidige leenstelsel voor studenten. Het is vrijdagmorgen, het GroenLinks-Kamerlid is net terug van een werkbezoek aan Oostenrijk, waar het mbo-onderwijs goed scoort. Maar de afgelopen dagen was hij vooral druk met de toekomst van het leenstelsel. Daar is Özdil helder over. Hij spreekt herhaaldelijk over een ‘asociaal leenstelsel’ en een ‘verrot systeem’. En nu trekt de onderwijswoordvoerder van GroenLinks de handen af van het leenstelsel.”
“Afgelopen weekend stelde Tweede Kamerlid Zihni Özdil van GroenLinks in een interview met Trouw dat het controversiële studievoorschot van tafel moet. Sinds 2015 krijgen studenten geen basisbeurs meer, maar moeten zij het volledige bedrag lenen en later terugbetalen. Saillant: GroenLinks-leider Klaver was in 2014 als Kamerlid een van de architecten van het huidige leenstelsel.
Özdil nu: “Ik hoop dat binnen afzienbare tijd dit asociale stelsel de prullenbak in kan, en dat het onderwijs weer een recht wordt in plaats van een product waar je geld voor moet lenen.”
“De onderwijswoordvoerder van GroenLinks in de Tweede Kamer Özdil stopt zijn steun aan het leenstelsel. In een interview met dagblad Trouw noemt hij het studievoorschot, zoals het stelsel officieel heet, asociaal. “Dit systeem is verrot.”
“Ik kan niet staande houden dat GroenLinks een linkse partij is als we het leenstelsel blijven steunen’, zegt hij. ‘Ik sta voor een eerlijk, sociaal en betrouwbaar systeem. Dat krijg je niet op deze manier.’”
“Ouders en kinderen zijn bezorgd over het nieuwe leenstelsel. Dat blijkt uit een onderzoek onder 6600 Nederlanders dat dinsdag verschijnt.”
https://www.nd.nl/nieuws/politiek/veel-onrust-over-leenstelsel-bij-ouders-en.3374255.lynkx
“‘Studenten moeten zich ook kunnen ontwikkelen in hun studententijd, dat gaat nu eenmaal minder goed wanneer ze bij pap en mam thuis blijven wonen. Ook jongeren uit kansarme milieus moeten de kans krijgen om te studeren, uit huis te gaan en zich te ontwikkelen naast hun studie.’”