KNAW Onderwijsprijs 2019 voor de beste twaalf profielwerkstukken van Nederland
Genderneutraal onderwijs | Comenius College in Hilversum
Zweden heeft genderneutraal onderwijs en er is minder genderongelijkheid. Dit was voor Susana Arias en Anna van Delden aanleiding om te bekijken hoe genderneutraal onderwijs kan bijdragen aan het doorbreken van stereotype genderbeelden. Op basis van onderzoek naar stereotypering ondervroegen ze vier schoolklassen. De helft kreeg vooraf wel informatie over stereotype genderbeelden bij beroepen, de andere helft niet. Hun conclusie: genderneutraal onderwijs kan helpen tegen genderongelijkheid, maar het vergt erg veel aanpassing en oplettendheid. Bijvoorbeeld door ook jongenskleertjes in de poppenhoek te leggen en gesprekken te voeren zoals Susana en Anna deden in twee klassen. Genderbewust onderwijs is mogelijk een zinvol alternatief: daarbij worden de genderverschillen niet volledig verwijderd, maar alleen zo min mogelijk benadrukt.
Download werkstuk: https://www.knawonderwijsprijs.nl/bestandenafbeeldingen/2019/genderneutraal-onderwijs
https://www.knawonderwijsprijs.nl/winnaars/winnaars-2019/Genderneutraal%20onderwijs
De KNAW heeft de winnaars gekozen van de KNAW Onderwijsprijs, de prijs voor de beste twaalf vwo-profielwerkstukken van Nederland. De winnaars komen van scholen uit het hele land. Ze schreven werkstukken over onder meer een persoonlijke zoektocht naar een donorvader, de visie in de lesboeken geschiedenis op Indonesië 1945-1949, de explosieve groei van supermarktketen Jumbo, een betaalbaar hulpmiddel waarmee blinden kunnen navigeren als dolfijnen en vleermuizen, genderneutraal onderwijs en een wiskundige formule voor een melodie. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW graag wetenschappelijk denken in het voorgezet onderwijs stimuleren.
Alle andere prijswinnaars: https://www.knawonderwijsprijs.nl/winnaars/winnaars-2019/overzicht