Met dank aan Con van Veen, die toestemming gaf zijn gemaakte foto alhier te gebruiken (klik voor 2048 x 1372; foto via Facebook ‘F-104 Starfighter Koninklijke Luchtmacht‘).
De 104 was weliswaar ontwikkeld als onderscheppingsjager voor met name hoogvliegende bommenwerpers, maar dankzij de hoge vleugelbelasting van de kleine vleugels was het toestel op lage hoogten zeer koersvast. Een hoge vleugelbelasting levert minder gevoeligheid op voor turbulentie en buffeting. Meestal wel ten koste van bijvoorbeeld wendbaarheid.
Bij de nederlandseofficierenvereniging.nl een interessant artikel over het leven van de 104 boven de polder. Nou, ‘boven’? Fijn aansluitend op de foto, in 1978 ging er een 104 in Duitsland dóór het bos. De J-79 motor werd niet echt blij van de biobijstook met zelf gesprokkeld hout, maar bleef het al kreunend toch doen. Geen idee meer precies waar ik dit verhaal heb opgepikt, maar het bleek kort-zakelijk terug te vinden.
Screenshot van: https://aviation-safety.net/wikibase/47597
Nog niet uitgehonderdvierd? >
https://tpook.nl/2019/11/25/u-snakt-naar-het-j-79-gehuil-van-de-starfighter-een-kijkje-bij-https://dutchstarfighterfoundation.nl/index.php
https://dutchstarfighterfoundation.nl/index.php
https://tpook.nl/2019/12/01/meevliegen-met-een-starfighter-into-the-blue-yonder-hd-videos/
https://tpook.nl/2019/07/20/meesleutelen-f-104g-starfighter/
Uit de oude doos >
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1965-02-02/edition/0/page/7?query