Bij bnr.nl,
” ‘Het is goed nieuws dat de vergoeding van het wagenpark aanslaat in Nederland, een daling van 106 naar 100 gram in Nederland is een forse stap en dat komt door heel veel elektrische verkopen’, zegt Van Eijck. Volgens Van Eijck was gerekend op een verkoop van 28.000 over 2019, dat zijn er uiteindelijk 61.000 geworden. ‘Die verwachting is ver overtroffen en dat is goed nieuws’, zegt Van Eijck die voor 2020 twee effecten voorspelt.”
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10399424/historisch-lage-uitstoot-dankzij-elektrische-auto
Wie iets beweert moet dit onderbouwen. Wat niet gebeurt in de tekst van het artikel en evenmin in het aldaar gelinkte radiointerview. Wat in het interview overigens ook gebeurt is dat de slechte reputatie van de ‘diesel’ en de SUV een beetje worden genuanceerd. Wat geen titel à la ‘Diesel schoner dan ooit’ opleverde. Soit.
De CO2 uitstoot van een EV bestaat uit wat er bij de productie ervan en bij de opwekking van de opladende elektriciteit vrijkomt. Dat laatste valt of staat met de wijze van opwekking. Is een CO2 ‘plaatje’ maken voor een fossiel voertuig relatief eenvoudig, voor een EV is het een stuk lastiger.
Als de gebruiksenergie uit de emissierijkste centrales komt, zijnde bruinkool en kolen gestookte-, biomassa (houtpellets) gestookte- of biobijgestookte kolencentrales, stoot een EV aanzienlijk méér CO2 uit dan een fossiel voertuig.
Van europarl.europa.eu, waar meer
Daar alle kritieken op het gebruik van biomassa/houtpellets in energiecentrales nog niet hebben geleid tot een wijziging van beleid inzake de miljardensubsidies ervoor, de plannen voor (kleine) nieuwbouw biocentrales of ombouw van kolencentrales, zal de EV in de héle keten van productie en gebruik in de praktijk eerder meer dan minder CO2 (en b.v. Fijnstof) gaan uitstoten.
Was men zich bij de voorstellen voor het Klimaatakkoord wel bewust van de kritieken op het duurzaamheidsgehalte van ‘duurzame biomassa’, in het uiteindelijke Akkoord gaat men in afwachting van diversen desondanks flink op het gas voor ‘duurzame biomassa’.
Screenshot uit de voorstellen, pagina 58.
Screenshot van het Klimaatakkoord, pagina 190.
Over de ‘juridische kaders’ uit de laatste zin gesproken, wat als ‘de rechter’ die zogenaamd duurzame biomassa ook vies vindt? Wordt het edelachtbare vonnis dan net zo zwaarwegend als de Urgenda uitspraak?
Ref:
https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaamheid/komt-er-sjoemel-of-groene-stroom-uit-het-stopcontact-1.1622484
https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20190313STO31218/co2-emissions-from-cars-facts-and-figures-infographics
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/biomassa-blijkt-schadelijker-dan-gas-en-kolen~bfce0d31/
https://www.trouw.nl/groen/waarom-biomassa-een-grotere-klimaatkiller-is-dan-steenkool-~a8d089d1/
https://easac.eu/fileadmin/PDF_s/reports_statements/Negative_Carbon/EASAC_Commentary_Forest_Bioenergy_Feb_2019_FINAL.pdf – zie aldaar o.a.: “2 Forest biomass instead of coal in electricity generation”
Recente studie naar elektrisch rijden
https://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-2019-08-sinn-karl-buchal-motoren-2019-04-25.pdf – ‘Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz?’
Eerdere Noorse studie
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x