“Van 1,1 naar 0,6 procent marktaandeel: wat is er aan de hand met BNR? Ok, er is tien jaar over gedaan, maar het moment dat kan worden gesteld dat exact de helft van de luisteraars bij BNR is afgehaakt, is nabij. Wat is er aan de hand bij de voormalige challenger van Radio1?
De ooit zo veelbelovende (zakelijke) nieuwszender piekte in 2010 met een marktaandeel van 1,1 procent. Inmiddels is BNR terug op het niveau van 2007 met een aandeel van 0,6 procent. Waar zijn de luisteraars heengegaan? En vooral: waarom zijn ze afgehaakt?
Er was een tijd, zo’n tien jaar geleden, dat BNR (Business Nieuws Radio voluit) de ambitie had om Radio 1 aan te vallen. Het gapende gat in marktaandelen tussen de twee zenders zou verkleind moeten worden. Net zoals bij de vele muziekzenders de marktaandelen dichter bij elkaar kwamen te liggen, zou dat ook op het domein nieuws moeten gebeuren.
Maar kijk nu.
Het is 2020. Het marktaandeel slinkt gestaag. Radio1 haalt een marktaandeel dat bijna 15 keer zo hoog is. Een stuk minder selectief, dat wel. Radio1-publiek is (veel) ouder. BNR is mannelijker, meer B2B. Maar het zijn zulke kleine aantallen geworden bij BNR dat de zender weliswaar selectief is en daarmee interessant, maar dat de absolute aantallen eigenlijk te gering zijn.”
https://www.spreekbuis.nl/wat-is-er-aan-de-hand-met-bnr/
Lees ook: https://tpo.nl/2020/02/18/bnr-nieuwsradio-gesubsidieerde-onbetrouwbare-ktradio/