Lees ook: EU-propaganda via de Donald Duck, door Timmermans gesubsidieerde kinderindoctrinatie
“De Europese Commissie heeft bij Sanoma een speciale Europa-uitgave van Donald Duck laten maken. Vrijgegeven e-mails laten zien dat de Commissie aandrong op een zo positief mogelijk beeld van de EU. Mogelijk werden Nederlandse reclameregels geschonden.
Waar gaat dit over?
In november 2019 ontvingen alle abonnees van het Donald Duck Weekblad een Europa-special. Die editie was geproduceerd in opdracht van de Europese Commissie.
De vertegenwoordiging van de Commissie in Den Haag heeft nauwgezette aanwijzingen gegeven om ‘gevoelige’ kwesties zoveel mogelijk te vermijden, zoals geld betalen aan de EU.
Waarom moet ik dit lezen?
De special is betaald uit de Europese kas, die ook door Nederlandse belastingbetalers wordt gevuld.
Mogelijk zijn de regels voor adverteerders, die de stichting Reclame Code namens het Nederlandse bedrijfsleven heeft opgesteld, geschonden.
Hoe heeft Follow the Money dit onderzocht?
Follow the Money heeft via een Europees Wob-verzoek de e-mails tussen de Commissie en Sanoma, de uitgever van Donald Duck, opgevraagd. Ook spraken we met enkele deskundigen. Uiteraard zijn ook de strips in kwestie grondig gelezen.”
https://www.ftm.nl/artikelen/dagobert-duck-eu-special
https://www.geenstijl.nl/5152117/inducktrinatie-kom-aan-hee/