Maakindustrie.nl : waterstofaandrijving en 3D betonprint ontwikkelingen
2 June 2020
12:22
Waterstof, groot >
Waterstof-aandrijving voor containerschepen
“ABB werkt samen met ‘Hydrogène de France’ kortweg HDF aan de ontwikkeling van grootschalige waterstof-brandstofcelsystemen die elektrische emissievrije containerschepen kunnen aandrijven.
Waterstof staat in 2020 weer hoog in het vaandel. Hoewel een groot deel van de auto-industrie er nog voor terugdeinst vanwege de opslag, transport en opwekking, blijft het een feit dat waterstof ongeveer 10 keer de energiedichtheid heeft van een lithiumbatterij. Bovendien gaat het tanken vele malen sneller dan het opladen bij een oplaadpunt.”
“Een esthetisch ontwerp en een duurzame toekomst – dat stond het Venetiaanse ontwerpbureau ‘Nuvolari Lenard’ voor ogen toen het de ‘Thunder-watertaxi’ ontworpen. De boot die over 14 zitplaatsen beschikt, blijft trouw aan de klassieke houtstijl van de luxe waterlimousines in Venetië en heeft een nieuwe dieselelektrische hybride aandrijving die minder CO2 uitstoot.”
Transportschroef Van Beek belangrijk onderdeel van revolutionaire 3D-betonprinter
“Aan de Technische Universiteit Eindhoven wordt al jarenlang gepionierd met het 3D-printen van beton. Momenteel werkt architect Zeeshan Yunus Ahmed aan het 3D-printen van versterkt beton. Onder andere een transportschroef van Van Beek vormt een belangrijk onderdeel van de nieuwe 3D-printer die hiervoor gebruikt gaat worden.”