ThePostOnline

‘Er is groot gevaar dat verkeersveelplegers weer in oude patroon vervallen, dat is onaanvaardbaar’

18 October 2022 14:00

In de bebouwde kom van Alblasserdam werden eind mei twee jonge vrouwen met hoge snelheid aangereden met de dood tot gevolg. Van het leven beroofd door een bestuurder die in de afgelopen jaren meer dan 52 (!) verkeersovertredingen maakte waarvan zeker 12 zéér ernstig.

Tijdens de inhoudelijke zitting eiste het OM tien jaar cel en tien jaar rijontzegging tegen de 24-jarige verdachte wegens ‘dubbele doodslag’. Een uitzonderlijke eis. Hopelijk doet de rechter eind oktober een uitspraak die recht doet aan het leed van de nabestaanden én die voorkomt dat er meer slachtoffers volgen.

Onderzoek naar roekeloosheid

Vijf jaar geleden deed Fonds Slachtofferhulp onderzoek naar de strafmaat bij roekeloos rijden. In bijna geen enkele rechtszaak die in beroep werd behandeld, bleef toen roekeloosheid als vonnis staan. Dat kwam doordat de wet niet goed in elkaar zat.

Fonds Slachtofferhulp begeleidde de tocht door de wetgevende macht om ervoor te zorgen dat rechters wel voor roekeloosheid zouden veroordelen. Zodat daarmee erkenning wordt gegeven aan het leed van de nabestaanden van verkeersmisdrijven en hun behoefte aan gerechtigheid. De wet is in 2020, in werking gegaan en de straf op roekeloos rijden lijkt langzaam omhoog te gaan.

Bij dit onderzoek viel op dat er in ruim een derde van de onderzochte verkeersmisdrijven waarbij gewonden of doden vielen, een dader betrokken was die al veel op z’n kerfstok had. En soms het ongeval zelfs veroorzaakte zonder geldig rijbewijs vanwege een eerdere veroordeling.

Gedragsmonitoring

In het strafrecht kennen wij de voorwaardelijke gevangenisstraf, waarbij de veroordeelde zich aan strikte voorwaarden moet houden en zich onder begeleiding weer mag begeven in de samenleving. Dit om herhaling te voorkomen. Dat fenomeen kent de wet nauwelijks voor verkeersmisdrijven.

In de meeste gevallen krijg je een ontzegging van het rijbewijs voor een maximum van drie jaar. Daarna mag je gewoon je rijbewijs weer ophalen, nadat je hebt laten zien dat je nog weet hoe je een auto moet besturen. Het rijbewijs lijkt een grondrecht, waaraan voor mensen die een spoor van vernieling trekken, veel te weinig beperkingen en toezicht geldt.

Er is een groot gevaar dat verkeersveelplegers weer in hun oude patroon vervallen. Dat is onaanvaardbaar. Veelplegers, zeker als zij slachtoffers hebben gemaakt, dienen pas weer een auto te mogen besturen als deskundigen hebben bepaald dat het besturen van een auto hen werkelijk kan worden toevertrouwd. Als ze inzien dat je in het verkeer verantwoordelijkheid voor anderen draagt. Fonds Slachtofferhulp streeft naar verbetering.

Ineke Sybesma, directeur, Fonds Slachtofferhulp


 
True managed webspace

Lees ook deze artikelen

WOLVEN IN DRENTHE ZIJN BUITENAARDSE WEZENS: ‘HUN DNA IS RADICAAL ANDERS’

TIJDREIZENDE FIETS IN GRONINGEN: POELESTRAAT BLIJKT PORTAAL NAAR HET VERLEDEN

BABY MET GOUDEN TANDEN GEBOREN, ARTSEN GESCHOKT

BLOEDDORSTIGE KABOUTERS ONTVOEREN DIEREN UIT ASIEL IN GRONINGEN

BIZARRE METRO-ERVARING: Twee jongens via metropoortjes in ‘ander universum’ terechtgekomen

MYSTERIEUZE VERDWIJNING IN UTRECHT: Studente beleeft introductiedagen in jaren zeventig

SCHOKKEND: MAN VERDWIJNT IN PARALLEL UNIVERSUM TIJDENS BUNGEEJUMPEN

KLM Boeing 747 Sint Maarten

PLANE PORN

ART: SERGEY VINOGRADOV

MORGAN FREEMAN

THIS IS NOT MORGAN FREEMAN…

Pieter Omtzigt

‘CDA ZONDER PIETER OMTZIGT GEDECIMEERD, PROBEERT NU ZETELS TE SPROKKELEN’

Ruben uit Seahorse Parents

RUBEN (M) IS ZWANGER, THE MOTIONPICTURE

Mona Keijzer

PREMIER MONA KEIJZER (BBB)?

Beatrix van Oranje op de Groene Draeck

RTL ”’NIEUWS”’: FOUT HOUT OP EEN BOOTJE VAN DE ORANJES, STOP DE PERSEN!

Sonja van den Ende

POETINS NUTTIGE NEDERLANDSE IDOOT!

Pieter Omtzigt

PIETER OMTZIGT: ‘BOEK MET CDA IS DICHT’

Pieter Omtzigt

PIETER OMTZIGT HEEFT ‘VEEL MOOIS TE VIEREN’

obesitas

OZEMPIC: AFVALLEN DOOR ZELFMOORD?

TPO Podcast