‘,,Schandalig’’, briest eigenaar Stephan Kapitein van Glasservice Brabant in Breda. ,,Sorry dat ik het zeg, maar het CBR heeft gewoon schijt aan alles. Ik wil mijn werknemer graag in dienst houden, maar dat gaat niet als dit nog maanden gaat duren.’’
De eigenaar van de glashandel doelt op een werknemer van zijn bedrijf die dagelijks op pad is om particulieren en bedrijven van nieuwe ruiten te voorzien. Een rijbewijs is dus wel zo handig. Wat heet, zonder gaat niet. En in de tien maanden dat hij voor de glashandel werkt, is er ook geen vuiltje aan de lucht. Totdat de werknemer zijn rijbewijs moet verlengen.
Dat rijbewijs verliep op 1 februari. Al in november vorig jaar trekt de werknemer, die anoniem wil blijven (‘misschien moet ik straks weer gaan solliciteren’) bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen aan de bel. Als bellen niet lukt (‘Ze laten ze je een kwartier in de wacht staan waarna een antwoordapparaat zegt dat de verbinding wordt verbroken omdat het te druk is’) besluit hij te mailen.
Erg snel met antwoorden zijn ze bij het CBR niet, blijkt uit het dossier dat zijn vader laat zien. Pas op 21 november heeft hij eindelijk de benodigde gezondheidsverklaring in huis die hij keurig invult en direct terugstuurt. Opnieuw duurt het dan lang. Pas op 31 december krijgt hij bericht van het CBR dat de verklaring ontvangen is.’
https://www.ad.nl/binnenland/bredanaar-raakt-bijna-baan-kwijt-door-getreuzel-bij-cbr~acb8040f/