Jort Kelder gaat Bitcoin-oplichters aanpakken. Foto’s van de bekende journalist duiken vaak op in Bitcoinadvertenties waar hij niks mee te maken heeft. Daarom gaat Jort aangifte doen van oplichting. Ook gaat hij een stichting opzetten om samen met andere Bekende Nederlanders uitgevers die dit soort advertenties publiceren civielrechtelijk aan te pakken.
Jort Kelder wil dat politie en justitie achter de oplichters aangaan, zo laat hij weten aan Brandpunt+ (KRO-NCRV). “We hopen dat het openbaar ministerie bereid is onderzoek te verrichten naar de personen die zich hiermee verrijken”, aldus Kelder. De maximumstraf voor oplichting is vier jaar cel. “Er is in dit geval niet slechts sprake van een risicovolle belegging. Het gaat erom dat personen zichzelf proberen te bevoordelen met leugens en een valse voorstelling van zaken. Er is dan ook sprake van oplichting”, aldus advocaat Joost Groenhuijsen.
In augustus onthulde Brandpunt+ de namen van een aantal bedrijven die achter de Bitcoinadvertenties zitten. Jort Kelder was een populair gezicht op de achterliggende nepnieuwspagina’s (“De meest recente investering van Jort Kelder verbaast experts en maakt grote banken doodsbang!”). Kelder belde samen met Brandpunt+ een van deze marketingbedrijven, het Tsjechische Converting Team. Undercover-onderzoek van Brandpunt+ liet zien dat dit bedrijf nepnieuwsadvertenties verspreidde over Jort Kelder. Een medewerker van het bedrijf ontkende, maar Kelder wilde hier niks van horen. “Bye, bye, I see you in jail“, zo beëindigde hij het gesprek.
Ook gaat Kelder een stichting opzetten waarbij bekende Nederlanders wiens beeltenis misbruikt wordt in advertenties zich kunnen aansluiten. Doel is alle uitgevers die advertenties met hun foto’s publiceren aan te pakken. Kelder beperkt zich hierbij niet tot Facebook. Bitcoinadvertenties doken eerder via het advertentiesysteem van Google onder andere op bij de sites van Telegraaf, AD en NOS. “Alle partijen die zo’n advertentie hebben gepubliceerd gaan wij aanspreken”, laat Kelder weten. Inzet is een einde aan de praktijken en een schadevergoeding.
Kelder hoopt ook dat John de Mol zich bij de stichting voegt. De Mol sleepte Facebook in mei voor de rechter nadat zijn foto opdook in bitcoinadvertenties. Facebook schikte een vergelijkbare zaak in Engeland voor een onbekend bedrag, maar onderhandelingen tussen De Mol en Facebook liepen op niks uit. Daarop besloot Kelder zelf ook de juridische strijd aan te gaan met het sociale-mediabedrijf. “Ik vind het bizar dat ze dit probleem niet serieus nemen. Ze verdienen er gewoon aan dus dan verwacht je toch dat ze er meer aan doen.” In de zaak van De Mol wordt binnenkort een uitspraak verwacht.
Een klein team van advocaten buigt zich namens Kelder nu over de kwestie. “Dit geintje gaat mij nu al duizenden euro’s kosten, voorlopig staat het tuig dik voor, maar ik vind dat iemand op de rem moet trappen.”
Bedrijven betrokken bij de verspreiding van nepnieuws met BN’ers:
Clickdealer (clickdealer.com)
Kiev, Oekraïne
Crypto7 (crypto-7.com)
Onbekend
Media500 (media500.com)
New York, Verenigde Staten
Olavivio (olavivo.com)
Tel Aviv, Israël
Themobiadz (themobiadz.com)
New Delhi, India
VIP Response (vipresponse.nl)
Utrecht, Nederland
ConvertingTeam (convertingteam.com)
Praag, Tsjechië
Voor meer informatie over dit onderwerp kijk op de site van Brandpunt+ of op het YouTube-kanaal van Brandpunt+.