Petrofielen hebben het zelden over trekkers als ze metaalkunst bejubelen. Best gek. Als aardappeleters kunst kunnen worden, waarom aardappelrooiers dan niet? Wat uit de ene fabriek van Lamborghini rolt is vrijwel automatisch kunst, wat uit een andere rolt niet. Decennialang dito voor Porsche. Tijd voor herwaardering dus. Al was het maar omdat ze voor je vreten zorgen.
Zelf heb ik in Wapserveen als twaalfjarige twee weken trekker gereden om aardappelen te rooien. De betreffende Ford temmen was een groot avontuur. Ford, net als het aanpalende Fordson, is inmiddels in vergetelheid aan het raken als maker van deze noeste klasse van voertuigen. Een oude spreuk gaf de Ford tractoren ook weinig glans. ‘Een Ford is voor een boer wat een lul is voor een hoer’.
Daar de inspiratie voor dit stuk gevonden werd bij trekkerweb, met nieuws over een trekkerfabrikant waar ik nog nooit van had gehoord (Deutz’ ‘diesels’ uiteraard wel), acht ik mijzelf te onbekwaam om trekkervoortrekker te zijn. Daar zijn anderen meer geschikt voor.
“Deutz-Fahr heeft de afgelopen drie jaar hard gewerkt aan een grondige renovatie van zijn hele tractorassortiment van 50 tot 340 pk en heeft twee nieuwe maaidorsers toegevoegd om het bestaande assortiment aan de onderkant (C5000) en bovenkant (C9300) aan te vullen. Daarnaast heeft het bedrijf een ultramoderne tractorfabriek neergezet in Lauingen (2017) en de fabrieken in Treviglio (hoofdkantoor van de groep) en Bandirma (Turkije) gemoderniseerd. In totaal heeft SDF ruim 130 miljoen euro geïnvesteerd in zijn Deutz-Fahr-merk.”